9 belangrijke voordelen van personal branding.

Iedereen heeft unieke eigenschappen. Het gaat erom dat je je bewust wordt van deze eigenschappen en ze vervolgens inzet om je doelen te bereiken. Met je unieke eigenschappen kun je er namelijk voor zorgen dat je, bij een bepaalde groep mensen, een positieve indruk achterlaat. Je ontwikkelt zo een persoonlijk merk (personal brand) dat je onderscheidt van anderen. Dit kan je helpen in zowel je persoonlijke als zakelijke carrière.

Personal BrandWat heb ik aan personal branding?
Het klinkt misschien nog een beetje schreeuwerig Amerikaans, personal branding. Jezelf als merk zien en jezelf promoten druist in tegen onze Nederlandse cultuur waar gewoon doen al gek genoeg wordt gevonden.

Personal branding gaat over de keuze voor actie om richting te geven aan je leven.
Het ontwikkelen van je personal brand geeft je de mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je leven en werk en maakt een einde aan je afhankelijkheid van anderen. Je personal brand haalt het sterkste van jou naar boven.

“Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen”

– Loesje –

Hieronder de 9 belangrijke voordelen van personal branding op een rijtje:

1. Cart-blanche om vooral jezelf te zijn.
Ik verzeker je dat juist in het personal branding proces het goed is, sterker nog, dat het een voorwaarde is, om volledig jezelf te zijn. Als je al heel lang hebt gedaan alsof je iemand anders bent, dan gaat je dat niet in je koude kleren zitten en dan is dit proces juist een opluchting voor je. Personal branding gaat vooral over jezelf zijn en jezelf toestaan om te zijn wie je altijd bent geweest.

2. Het strategisch proces van personal branding geeft jou de leiding om richting te geven aan jouw leven en werk. Jij bepaalt wat je speciale toegevoegde waarde is en wat jij je klant belooft en jij bepaalt met wie je dat wilt delen.

3. Je vertrouwen neemt toe!
Zodra je je personal brand ontwikkelt neemt je vertrouwen toe. Dat vertrouwen komt door het kijken naar je sterke kanten en doordat je erachter komt dat je veel talenten hebt die je in kunt zetten in je werk voor je klant. Als je weet dat je waarde hebt toe te voegen, dan groeit je zelfvertrouwen. Als je je personal brand goed ontwikkelt dan vestig je aandacht op je sterke kanten en het geeft je richting hoe ze het beste in te zetten.
Als bonus minimaliseert personal branding je minder sterke kanten. Van oorsprong zijn we gewend om de meeste aandacht te geven aan onze zwakke kanten, terwijl bij personal branding het juist gaat over de vraag of je die zwakke punten wel nodig hebt.

4. Opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Je doelgroep wil weten dat je kan wat je zegt dat je kunt. Je werkt niet aan geloofwaardigheid door mooie woorden, maar door de acties die je onderneemt. Het gaat om het leven van je personal brand en de belofte die je hierin maakt aan je doelgroep. Dan ben je op de weg naar geloofwaardigheid.
Je acties zijn in lijn met je personal brand, daarmee laat je zien dat je te vertrouwen bent en werk je aan je geloofwaardigheid.

5. De kans om je specialisme te laten zien.
Het is belangrijk dat je een keuze maakt in je specialisme. Als iemand jou vraagt waar je goed in bent, dan kan je antwoord nooit ‘alles’ zijn! Dat zegt helemaal niets en is ook niet geloofwaardig. Om een specialisme te ontwikkelen, kun je het beste starten met een onderwerp waar je veel van weet.
Wat kun jij, wat weinig anderen kunnen? Welke groep mensen in je omgeving ken jij beter dan vele anderen in je omgeving? Je hebt een unieke combinatie aan werkervaring, levenservaring en persoonlijkheidskenmerken die de basis vormen voor het ontwikkelen van je ideale doelklant.

6. Een bijzondere indruk achterlaten.
Een deel van personal branding is dat je bekend wordt voor iets wat je doet. Je eerste stap is om je beste karaktereigenschappen te identificeren om te weten waar je op kunt bouwen. In zekere zin is het ontwikkelen van je personal brand een middel om een indruk achter te laten. Mensen onthouden je om je acties, je expertise en de verbinding die je maakt. Maar, houd er rekening mee, dat je niet iedereen kan aanspreken. Bepalen wie je bent, betekent dat je sterk genoeg moet zijn om je ware zelf te laten zien.

7. Verbinden met je ideale doelgroep.
Personal branding betekent communiceren met de juiste mensen, niet per definitie met de hele wereld. En het vraagt een manier van communiceren die aansluit bij je doelgroep. Je kunt simpelweg geen band opbouwen met je doelgroep zonder dat je bouwt aan een emotionele verbinding met je doelgroep. Het bouwen aan een personal brand zorgt voor interactie met je potentiële klant op een duidelijke, herkenbare en consistente manier. Hiermee werk je aan het vertrouwen van je doelgroep.

8. Onderscheiden van de concurrentie.
Als je bent als iedereen in de jouw markt, dan ben je doorsnee, voor je toekomstige klant ben je net als iedereen in jouw werkveld. Als je doelgroep niets ziet wat jou anders maakt dan je concurrent, dan is het makkelijk dat de klant aan jou voorbij gaat. Sta er bij stil wat jou anders maakt dan anderen. Stand out in the crowd! Als iedereen een zwarte jurk aan heeft, zorg dan dat jij een rode jurk draagt!

9. Meer energie door een duidelijke focus.
Waarschijnlijk ben je net als veel mensen vreselijk druk. Een bijkomend voordeel van personal branding is dat als je helder hebt wie je bent, waar je goed in bent, voor wie je wilt werken en hoe je jouw talenten wilt inzetten, je dan ook weet wat je niet wilt. Door je personal brand te gebruiken zeg je makkelijker ‘ja’ tegen de echte kansen en ‘nee’ tegen de verkeerde dingen. Branding geeft je meer duidelijkheid over waar jij je energie op wilt richten en op wat er voor jou echt toe doet!

Kortom: aan jou de keuze om je unieke eigenschappen te laten zien voor het aantrekken van klanten of opdrachtgevers.

Ervaar jij ook voordelen van personal branding die je graag deelt met andere professionals? Laat dan een reactie achter onder dit artikel.  

Wil je meer tips ontvangen of geïnspireerd worden? Als je je nu aanmeldt via de website stuur ik je maandelijks nog veel meer tips en inspiratie zoals deze in je inbox en ontvang je bovendien het gratis mini e-book “Ontwikkel je merk en vind werk” -de 3 verrassende voorwaarden voor succes-

 

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *