De 5 P’s; jouw persoonlijke MARKETINGMIX!

Hoe jouw persoonlijke marketingmix jou helpt bij het vinden van werk en opdrachten!

Bij de woorden marketing en sales ga je al rillen. Herkenbaar?
Veel gedreven professionals hebben vanuit hun passie gekozen voor hun vak. Of je nu loopbaanadviseur, trainer of financieel expert bent, logopedist, fotograaf of arts. Marketing en verkoop is het laatste waar je iets mee hebt. Daarbij is het je ook niet geleerd in de opleiding.

marketingmix paperclipsAls gedreven professional blijft het moeilijk om werk, opdrachten of klanten te vinden. Je hebt al verschillende strategieën geprobeerd. Tot dusver heeft dat nog niet geleid tot het succes waar je op hoopt. Het levert nog niet de mogelijkheden en de opdrachten op waar je naar op zoek bent.

Je weet waar je goed in bent en je weet dat er behoefte is aan jouw dienst. Daarom is het goed om een gedegen marketing plan te ontwikkelen. Het werkt stimulerend om dit plan op een gestructureerde manier uit te werken en op te volgen.

Wat is marketing voor de gedreven professional? Marketing is een ruim begrip. Het omvat in principe alle activiteiten die de vraag vanuit werk- en opdrachtgevers en het aanbod van gedreven professionals op de markt bij elkaar brengen.

Marketing begint bij het ontwikkelen van gezonde nieuwsgierigheid om de vraag van jouw markt in kaart te brengen. Om goed te weten wat er zich afspeelt op de markt van jouw werk- of opdrachtgevers, is het belangrijk dat je met ze in gesprek gaat. Kom er achter wat er speelt. Weet waar jouw markt behoefte aan heeft. Welke woorden gebruiken jouw potentiele opdrachtgevers?

TIP! Bedenk van te voren wat jij te weten wilt komen en weet welke vragen je kan stellen om de door jou gewenste informatie boven tafel te krijgen. Ontwikkel jezelf als een ware interviewer. Laat je inspireren door de praatprogramma’s op televisie. Hoe pakken die interviewers het aan.

Marktinformatie kun je op veel verschillende manieren boven tafel krijgen:

  • Bezoek de bedrijven online.
  • Kijk of er discussies actief zijn op LinkedIn of Twitter.
  • Vraag het jaarverslag op.
  • Bezoek evenementen waar jouw marktgroep aanwezig is.
  • Lees vakbladen.
  • Hou het nieuws in de gaten, volg actualiteiten.
  • Ga in gesprek met mensen die het werk doen wat jij wilt doen.

Ga niet eerder de markt benaderen dan dat jij jouw aanbod hebt uitgewerkt! Zodra jij met mensen van jouw persoonlijke markt in gesprek gaat is het belangrijk dat jij in kaart hebt gebracht wat jij jouw markt te bieden hebt.

In de marketing wordt hierbij gebruik gemaakt van de term MARKETINGMIX.
In jouw geval kun jij ook jouw persoonlijke marketingmix uitwerken.
Hieronder de 5 P’s van jouw persoonlijke marketingmix:

Product
Wat heb jij de markt concreet te bieden in de rol die jij vervult als professional. Omschrijf jezelf als een “product”. Vertel over jouw achtergrond aan opleiding, ervaring en vaardigheden.

Persoon
Vertel waarom jij voor deze rol hebt gekozen, wat zijn jouw drijfveren, wat vind jij belangrijk? Wat zijn jouw talenten en hoe wil jij dat inzetten. Hoe wil jij jezelf voor dit beroep of voor deze “rol” omschrijven in jouw persoonlijk arbeidsmarkt.

Plaats
In welk gebied wil je dit “product” , jouw expertise, aanbieden. Waarvan je weet dat er ook vraag is naar jouw professionaliteit?
In welke werkgebieden / branches is er behoefte aan jouw dienst? In wat voor soort bedrijf, organisatie of cultuur is er behoefte aan jouw aanbod en waar komt dat het beste tot z’n recht?

Prijs
Wat gaat het kosten? Wat is jouw tarief of salaris en zijn er nog bijkomende kosten of secundaire voorwaarden?

En de laatste P heeft te maken met hoe jij jezelf zichtbaar gaat maken binnen jouw persoonlijke arbeidsmarkt.

Promotie
En hier komen we dan bij het punt waar marketing en branding bij elkaar komen. Hoe ga jij vertellen wat jouw unieke aanbod is op jouw persoonlijke arbeidsmarkt. Kies voor een manier die bij jou past.
Maak jouw meest uitnodigende promotiedocument; een website, een LinkedIn profiel, een CV. Kies voor het medium wat bij jouw past. LinkedIn, Facebook of Twitter. Word actief zichtbaar door het geven van presentaties, schrijven van blog’s. Er zijn veel verschillende manieren om te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet!

Kortom ontwikkel je eigen MARKETINGMIX en stop met verkopen en begin met het vertellen van jouw verhaal!

Heb jij tips voor andere gedreven professionals of wil jij jouw marketingervaringen vertellen? Ik nodig je uit om ze met ons te delen onder mijn artikelen.

Wil je meer tips ontvangen of geïnspireerd worden? Als je je nu aanmeldt via de website stuur ik je maandelijks nog veel meer tips en inspiratie zoals deze in je inbox en ontvang je bovendien het gratis mini e-book “Ontwikkel je merk en vind werk” -de 3 verrassende voorwaarden voor succes-

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *