“Het lastigste van mijn werk als zelfstandige is het vinden van klanten of opdrachten”. Herken je dat? Dat is namelijk wat ik het meest hoor wanneer klanten mij om hulp vragen.
Wat kan ik nog meer doen om klanten of opdrachtgevers aan te trekken? Het ontbreekt mijn klanten niet aan inzet om er alles aan te doen wat nodig is om kansen en mogelijkheden te vergroten.
Het ontwikkelen van je personal brand is een goede start om vervolgens aan de slag te gaan met marketingtechnieken die bij je passen.
Je kunt nog zo hard willen werken, de vraag is: Wat is nu werkelijk nodig om succesvol en gelukkig te zijn? De meeste zzp-ers die ik begeleid richten hun aandacht volledig op hun bedrijf, willen het liefst direct in actie komen en verliezen daarbij andere ‘levensgebieden’ uit het oog.
Om zicht te krijgen op je mogelijkheden is het nodig om een pas op de plaats te maken, jezelf en je situatie te onderzoeken en te evalueren. Je kunt hiervoor verschillende instrumenten gebruiken om je huidige waarden, voorkeuren en interesses te inventariseren.
Door zicht te krijgen op jezelf en je situatie ben je in staat een aanpak te ontwikkelen die aansluit bij wat jij wilt en wat goed en haalbaar voelt voor jou. Niemand is hetzelfde. Daarom kan niemand zich op dezelfde manier op een doel richten. Dit geldt zeker voor werk en carrière. We vinden allemaal verschillende dingen leuk en belangrijk en we hebben uiteindelijk ook een verschillende visie op wat ons blij en gelukkig maakt.
Precies daarom ontwikkelt iedereen zijn eigen branding- en marketingplan, omdat het gewoonweg niet zo effectief is om het plan van een ander te kopiëren.
Het is belangrijk dat je eerst onderzoekt of jouw werk wel echt het gebied is wat je aandacht nodig heeft op dit moment.
In of uit balans?
Het is interessant om dit eerst voor jezelf te onderzoeken. Een onderzoek waaraan je jezelf met enige regelmaat mag onderwerpen, weet ik uit eigen ervaring.
Graag deel ik “The Wheel of Life” met je. Het heeft mij dit jaar weer geholpen om de balans te vinden in mijn leven. Zelf maakte ik kennis met dit levenswiel in het boek over Co-Active coaching van Laura Whitworth.
The wheel of Life is een veel voorkomende verwijzing naar het Sanskriet bhavacakra: De cirkel van het menselijk leven. Het heeft verschillende vormen, maar ze illustreren allemaal de verschillende levensgebieden die voor jou belangrijk zijn. En je kunt het ook bijhouden onder je eigen condities, maandelijks, per jaar of per 5 jaar.
Het wiel bevat 8 secties die samen op deze manier een volledig leven beschrijven. Je kunt natuurlijk ook je eigen wiel maken en gebruik maken van je eigen woorden die voor jou het meest van toepassing zijn. Je kunt deze overnemen of één voor jezelf op papier uitwerken. Wees zo creatief als je wilt. Het is aan jou hoe je hier gebruik van wilt maken.
Het is tijd om je eigen Wheel of Life uit te werken, met een 10 als je erg tevreden bent over dat levensgebied en een 1 als je helemaal niet tevreden bent op dat levensgebied. Kleur de onderdelen van het wiel in tot het cijfer wat je het hebt gegeven en kijk naar de resultaten. Heb je een cirkel volledig in balans? Dat komt nauwelijks voor, dus dat is niet gek. Het geeft echter wel een beeld van hoe je het nu beleeft.
Waar zitten de pieken en dalen? Hoe beïnvloedt het ene levensgebied het andere? Wat zeggen de uitkomsten over de mogelijkheid om alle levensgebieden vol tevredenheid te houden? Nog belangrijker, welk levensgebied is op dit moment het laagst? Is het werk en carrière? Zo niet, waarom zou je niet eerst je aandacht richten op de gebieden waar je het laagst scoort?
Uit ervaring is gebleken dat iemand zich het beste kan concentreren op het gebied waar diegene laag op scoort. Ook al lijkt het dat je het liefst zo snel mogelijk wilt werken aan het krijgen van nieuwe klanten, als dit niet het gebied is waar je het laagst scoort, dan heeft dit gebied niet de meeste aandacht nodig.
Waarom? De ervaring leert dat mensen die zich richten op datgene wat op dit moment het laagste scoort, op den duur het meest succesvol zijn in het bereiken van hun uiteindelijke doelen.
Sterker nog, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je aandacht geeft aan het gebied wat dat nu het meest nodig heeft, het ook een positief effect heeft op de andere levensgebieden. De levensgebieden zijn allemaal met elkaar verbonden!
Kortom, om het eenvoudig te maken, raad ik je aan om te kijken welk levensgebied van jou meer aandacht nodig heeft, anders dan het gebied van harder werken om meer klanten of meer opdrachten te krijgen. Geef jij het werk misschien de schuld van het feit dat je relatie niet goed gaat of dat je energie op zo’n laag pitje staat?
Laat me weten wat de uitkomst van dit eenvoudige onderzoek is en deel wat bij jou aandacht nodig heeft.
Wil je meer tips ontvangen of geïnspireerd worden? Als je je nu aanmeldt via de website stuur ik je maandelijks nog veel meer tips en inspiratie en ontvang je bovendien het gratis mini e-book “Ontwikkel je merk en vind werk” -de 3 verrassende voorwaarden voor succes-.
Geef een reactie