Jobmarketing begint zodra jij klaar bent voor de arbeidsmarkt!
Klaar zijn voor de arbeidsmarkt heeft grote betekenis in het proces van het vinden van werk. In dit artikel ga ik in op het begrip klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Wat houdt dat in?
Focussen op de keuzes die jij hebt gemaakt. Wat is jouw aanbod? Focussen betekent dat je weet wat je wilt en dat je weet waar je goed in bent. Als jij praat over jouw ideale werk dan stralen jouw ogen. Als jij spreekt met mensen dan weet jij uitstekend uit te leggen en bondig te vertellen waar jij de oplossing voor bent. In de marketing wordt ook wel gesproken over jouw aanbod. Wat is jouw aanbod op de arbeidsmarkt? Welk werk zoek jij? Bij welke bedrijven zou jij graag willen werken? In welke bedrijfscultuur kom jij het beste uit de verf? In welke omgeving werk je graag? Voor hoeveel uur per week wil je werken? Hoe duidelijker je aanbod, des te beter kan de markt reageren op jouw aanbod.
De arbeidsmarkt is de plaats waar de vraag speelt. Waar heeft de markt behoefte aan? Sluit jouw aanbod aan bij de behoefte die speelt op de arbeidsmarkt? Welke knelpunten hebben jouw mogelijke opdrachtgevers. Heb je je hier al in verdiept? Op internet is veel informatie te vinden over jouw arbeidsmarkt en jouw toekomstige opdracht- of werkgever in het bijzonder. Wat weet jij of kun jij te weten komen over de bedrijven waar jij graag zou willen werken. Een goede voorbereiding is 90% van het resultaat. Weet wat er speelt in jouw persoonlijke arbeidsmarkt zodat je altijd bent voorbereid op onverwachtse ontmoetingen, zodat jij direct in kunt springen op de vraag!
Geef een reactie