De klantenstroom blijft uit en die opdracht komt ook maar niet door! Je doet er alles aan. Je bezoekt netwerken, je zit op LinkedIn, je deelt regelmatig updates, je krijgt ook aanbevelingen op LinkedIn, je hebt een website en je spreekt ook regelmatig mensen op je sportvereniging.
Misschien is het niet helemaal je ding om elke keer over je werk te praten. Dat voelt zo verkoperig. Je hebt het idee dat je met je waren aan het leuren bent. Het voelt als borstklopperij.
Je bent heel goed op je vakgebied, maar misschien heb je het gevoel dat je je zichtbaarheid bij potentiële klanten kunt verbeteren.
En als je aan vrienden en bekenden vraagt wat zij over jou vertellen aan anderen, dan weten ze daar eigenlijk niet een duidelijk beeld van te schetsen. Er ontbreekt wat of ze komen niet verder dan: Pieter? Pieter is coach, consultant of trainer en verder gaat het verhaal niet.
Hoe mooi is het als je goede vrienden en bekenden als ambassadeurs in kunt zetten, zodat zij jou kunnen aanbevelen of naar jou kunnen door verwijzen als zij duidelijk weten wat jij doet.
Stel je eens voor dat je een onvergetelijk gesprek voert, waarin jij gezien wordt voor je kwaliteiten en je in staat bent om je boodschap goed over te brengen. En waardoor je die kans op een opdracht krijgt.
En beeld je eens in …….. je bent de expert op je vakgebied en je kunt je missie en visie overbrengen.
Linksom of rechtsom, er is werk aan de winkel. Doe een nulmeting! Kom uit je huis, maak afspraken of pak de telefoon. Ik daag je uit om eerst eens met een kleine groep mensen om je heen – goede bekenden, familie, vrienden of zakelijke relaties – na te gaan wat zij over je weten en wat ze over je vertellen.
Doe een kort en eenvoudig onderzoek en stel de volgende vragen:
- Welke mensen zou je naar mij doorverwijzen?
- Met welke problemen of vraagstukken help ik mensen?
- Weet je welke oplossing ik heb voor mensen?
- Welke resultaten bereiken mensen met mijn hulp?
- Wat vertel je over mijn persoonlijke kenmerken?
- Wat vertel je over mijn professionele kenmerken?
- Weet je eigenlijk waarom ik dit werk ben gaan doen?
Het is niet erg als mensen geen duidelijk antwoord kunnen geven op deze vragen. Deze nulmeting helpt je om te ontdekken met welke vragen jij zelf nog aan de slag kunt. Waarin kun jij duidelijker zijn? Wat vindt jij belangrijk dat anderen over jou vertellen?
Check bij jezelf wat de antwoorden met je doen. Maakt het je trots? Geeft het je kippenvel? Als je je eigen vuur voelt aanwakkeren dan zit je op de goede weg.
Het is natuurlijk een inkopper dat je zelf ook antwoord gaat geven op bovenstaande vragen. Neem nadat je je nulmeting hebt gedaan de tijd om eens rustig over de vragen en antwoorden na te denken. Waarin herken je jezelf? Wat verrast je? Wat klopt en kun je goed gebruiken?
Analyseer je nulmeting, scherp de antwoorden voor jezelf aan daar waar nodig en voeg dit samen tot je eigen persoonlijke brandstatement, merkboodschap, pitch of hoe je dit ook wilt noemen.
Het resultaat is: Wat vertel je over jezelf? Hoe wil je dat anderen je waarnemen? En wat wil je dat anderen over jou vertellen?
Wil je je boodschap als professional effectief communiceren dan raad ik je aan om o.a. met de volgende belangrijke aspecten rekening te houden:
- Maak keuzes; je kunt niet de hele wereld met alle problemen helpen.
- Consistentie; sta ergens voor en draag dit keer op keer uit. Elke keer een ander verhaal wekt verwarring op en zorgt dat ze niet over je praten.
- Leef je boodschap; gedraag je ernaar, blijf jezelf, practice what you preach!
- Herhaling; hoe vaker, hoe effectiever.
- Creativiteit; creativiteit vergroot het effect.
Kortom, kom uit je schulp, laat horen en zien waar je voor staat en waar je voor gaat! Nee, niet verkopen, deel je enthousiasme over wat je doet met anderen en zorg dat zij net zo enthousiast over jou gaan vertellen!
Wil je meer tips ontvangen of geïnspireerd worden? Als je je nu aanmeldt via de website stuur ik je maandelijks nog veel meer tips en inspiratie zoals deze in je inbox en ontvang je bovendien het gratis mini e-book “Ontwikkel je merk en vind werk” -de 3 verrassende voorwaarden voor succes-
Geef een reactie