WAAROM doen mensen wat ze doen? Er zijn mensen die hun werk leuk vinden, maar er niet echt een passie voor hebben. Weer anderen kunnen enorm bevlogen praten over wat ze doen. Waarom?
Ik geloof dat voldoening een recht is en niet een luxe. Een grote meerderheid voelt zich niet voldaan door het werk dat ze doen. Ze vinden hun werk wel leuk, maar het is niet hun passie.
“Het is mijn missie om zo veel mogelijk mensen te helpen om het werk te doen dat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Zodat ze elke dag naar huis gaan met een gevoel van vrijheid, voldoening en energie.”
Het ontwikkelen van een sterk merk vanuit de basis wordt gevormd door jouw WAAROM. Om het iets duidelijker te stellen; het kan zijn dat je door je ontdekkingen erachter komt dat je al heel snel afscheid gaat of moet nemen van bepaalde ideeën of gedachten. Wat overblijft, is een duidelijke stelling waar je voor staat, waar je in gelooft en waarvoor je herkend gaat worden.
Je hebt de keuze om te zeggen dat het voor jou best lastig is om jouw WAAROM te ontdekken of dat je het voor je gevoel allang weet en dat je direct aan de slag wilt met een krachtige elevator pitch zodat je snel jezelf zichtbaar kunt maken.
Je kunt er ook voor kiezen om bij jezelf stil te staan en de tijd te nemen om te onderzoeken hoe jij je als sterk en onderscheidend merk neer kunt zetten. Werken aan je zichtbaarheid voor je klant of opdrachtgever voor dat werk waar je ogen automatisch van gaan glimmen als je het over jouw expertise hebt. Niets verkoperigs aan!
Waarom zou je jouw WAAROM willen ontdekken?
- Als professional ben jij je eigen merk
Jouw WAAROM is de essentie van waar je voor staat. Het vormt de basis van jouw unieke merk profiel waardoor jij je onderscheidt van alle andere professionals. Zeker in de huidige markt waar de concurrentie hoogtij viert, moet je zelf in staat zijn de juiste opdrachten en klanten te verwerven. Wanneer je in gesprek gaat met een klant en je weet dat hij de keuze heeft uit meerdere professionals, of je reageert op opdrachten waar je CV samen met de CV’s van 50 andere gegadigden ligt. Juist dan is het belangrijk dat je weet waar je voor staat en vooral dat je de klant of opdrachtgever kan overtuigen waarom hij niet om jou heen kan. - Vergroten van je zichtbaarheid
Om in beeld te zijn voor interessante opdrachten of die leuke baan, moet je in staat zijn jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat je toegevoegde waarde is. - Je gebruikt het in je communicatie
Voordat je jezelf gaat profileren binnen je doelgroep is het belangrijk te weten wat je gaat communiceren. Om gezien en gehoord te worden door de mensen met en voor wie je wilt werken, is het goed om stil te staan waarom mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen.
Denk hierbij aan het voorbeeld dat mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen en elkaar vinden doordat ze een gemeenschappelijke reeks waarden en overtuigingen hebben. Als we waarden en overtuigingen bij elkaar herkennen, creëren we vertrouwen.
Op zich niet zo diepzinnig dat we mensen vertrouwen met dezelfde waarden en overtuigingen als wijzelf. In vriendschappen werkt het ook zo. - Het helpt je om jezelf beter te profileren in verkoop- netwerk of sollicitatiegesprekken. Doordat je bewust je eigen persoonlijkheid en authenticiteit inzet, trek je carrièremogelijkheden en mensen aan die bij je passen. Je motivatie komt van binnenuit, je hebt het zelf doorleefd en draagt het bewust uit.
Het WAAROM niet verwarren met WAT en HOE.
Zoals Simon Sinek helder stelt in zijn ted talk: People don’t buy WHAT you do, but WHY you do it! Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je doet en hoe je dat doet, ze zijn geïnteresseerd in WAAROM je dat doet.
Laat je inspireren door Simon zelf: http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nl
Alles leuk en aardig, maar HOE ontdek je jouw WAAROM? Hieronder geef ik je om te beginnen 3 stappen die je kunt zetten.
Stap 1 Bijzondere momenten
Neem de tijd om stil te staan bij bijzondere momenten in je leven. Zie het als een reis door je verleden. Bijzondere momenten die een heel positieve herinnering oproepen, maar sta ook eens stil bij momenten waar je negatieve herinneringen aan hebt. Ook negatieve herinneringen vormen een belangrijke basis voor een drijfveer. Zoek een rustige plek. Neem pen en papier bij de hand en beschrijf deze situaties met steekwoorden. Geef elke situatie een cijfer van 1 laag tot 5 hoog.
Stap 2 Gevoel en emotie
Nu je jouw meest bijzondere momenten hebt benoemd, is het tijd om nog wat details toe te voegen.
Voor deze oefening is het belangrijk dat je terugkijkt naar hoe je je voelde op de momenten die je hebt benoemd. Het doel is om het emotionele moment te vinden. Het moment waar je kippenvel van krijgt als je er aan terugdenkt. Of je voelt een golf van emotie door je heen gaan. Dit herhaal je voor elk bijzonder moment wat je hebt opgeschreven.
Stap 3 Beschrijving van je gevoel of emotie
Nadat je je emotie of je gevoel hebt benoemd, neem je de tijd om eens stil te staan bij dit gevoel. Een gevoel roept vaak een bepaald gedrag op. Bijvoorbeeld bij momenten van succes of trots uit zich dat in het maken van een sprongetje of je mond valt open of een gil die je uit of dat je je ogen voelt stralen. Zo ook voor momenten van teleurstelling of boosheid, dit kan zich uiten in een teruggetrokken houding, tranen of schelden. Kruip weer even helemaal in het gevoel van dat moment en beschrijf dit.
Deze 3 stappen vormen de basis voor verder onderzoek van jouw WAAROM.
Het moment is nu aangebroken dat je hulp in gaat roepen van een partner. Wie zou een geschikte partner zijn? Geen familie of relatie. Zij weten meestal te veel van je. Het moet iemand zijn waarbij je je comfortabel voelt, die je vertrouwt en die een goede luisteraar is. Bijvoorbeeld een collega of vriend. Juist iemand die jou privé niet zo goed kent, is voor deze oefening uitermate geschikt. Iemand die het niet voor je invult, maar met je meereist en ook scherpe analyses kan maken.
Kortom, voor het ontdekken van jouw WAAROM vraagt het dat je het jezelf gunt om een reis te maken door je eigen leven. Graag ben ik je partner op deze reis, als kompas, als richtingwijzer, als gids. Samen werk ik met je aan het leggen van de verbindingsbrug tussen je leven en jouw WAAROM.
Wil je meer tips ontvangen of geïnspireerd worden? Als je je nu aanmeldt via de website stuur ik je maandelijks nog veel meer tips en inspiratie zoals deze in je inbox en ontvang je bovendien het gratis mini e-book “Ontwikkel je merk en vind werk” -de 3 verrassende voorwaarden voor succes-
Geef een reactie